نحوه قیمت‌گذاری و کسب سود از NFTها ✔️

نحوه قیمت‌گذاری و کسب سود از NFTها ✔️

 کسب سود از NFTها

نحوه قیمت‌گذاری و کسب سود از NFTها

استراتژی قیمت‌گذاری NFT: چگونه NFTهای خود را قیمت‌گذاری کنیم؟

NFT ها را می‌توان با قیمت ثابت یا در طول یک مزایده فروخت. با این حال، سازندگان باید NFTهای خود را به طور مداوم بفروشند، تا گویای اثبات مفهوم (Proof of Concept) برای افزایش کف قیمت NFTها باشند. اثبات مفهوم نمونه‌ای است که صرفاً برای اثبات وجود یا امکان‌پذیری چیزی آورده می‌شود.

در اوایل سال ۲۰۲۱، محبوبیت بازار توکن‌های غیرمثلی(NFT) افزایش یافت و تا پایان مارس ۲۰۲۱، حجم کل معاملات در این بازار جدید به حدود ۵۵۰ میلیون دلار رسید. هر دارایی دیجیتالی می‌تواند یک NFT باشد که شامل کلکسیون‌ها، آثار هنری، کارکترهای بازی‌های ویدیویی، اشیاء مختلف در دنیای مجازی و ورزش‌های دیجیتالی می‌شود.

اکثر مالکیت NFTها در یک بلاکچین(اغلب در شبکه اتریوم) ثبت می‌شود. با این حال، فروش این دارایی‌های دیجیتالی منجر به انتقال مالکیت و ثبت بلاکچینی پرداخت ارز دیجیتال دریافتی خواهد شد، اما این بدان معنا نیست که NFTها و ارزهای دیجیتال یکسان هستند. به طور کلی، یکی از ویژگی‌های اساسی ارزهای دیجیتال و پول فیات، قابلیت معاوضه یا همان تعویض‌پذیری است، در حالی که همین ویژگی غیرقابل تغییر بودن NFT‌ها آنها را ارزشمند می‌کند.

در این مقاله درباره نحوه قیمت‌گذاری و کسب سود از NFTها و عوامل موثر در رشد قیمت کف یک NFT بحث خواهیم کرد، قصد داریم نحوه تشخیص ارزشمند بودن NFTها را یاد بگیریم و بفهمیم چقدر باید برای یک NFT هزینه کنیم.

قیمت یک NFT چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت یک NFT چگونه تعیین می‌شود؟

هنگامی که هنرمندان فروش NFTهای خود را در فضای Web3 آغاز می‌کنند، ممکن است اغلب این سوال مهم را از خود بپرسند: «هنر آنها چگونه قیمت‌گذاری می‌شود؟» یا مثلاً «بهترین استراتژی برای فروش NFTها چیست؟» اگر هیچ استراتژی ثابتی برای قیمت‌گذاری توکن‌های غیرمثلی وجود نداشته باشد، فروشندگان NFT ممکن است دارایی‌های خود را به قیمت لیست شده در یک بازار ثانویه بفروشند. از طرف دیگر، آنها ممکن است یک NFT را به قیمتی بفروشند که خریدار مایل به پرداخت آن است. به این معامله فروش با قیمت خریدار می‌گویند.

به هر حال اگر خالق آثار هنری هستید، اختیار کاملی برای انتخاب بهترین استراتژی قیمت‌گذاری NFTهای خود دارید. با این حال، اگر قیمت خود را خیلی بالا تعیین کنید، ممکن است هرگز نتوانید آن را بفروشید، و اگر قیمت خود را خیلی پایین انتخاب کنید، افزایش تدریجی قیمت آن دشوارتر خواهد بود. بنابراین باید نکاتی را در مورد خرید یک NFT یا چگونگی قیمت‌گذاری قطعات هنری خود در نظر بگیرید.

✳️ انواع هزینه‌های مربوطه را درک کنید

هنگام تولید و فروش NFTها، مخارج ساخت NFT شامل دستمزد یک هنرمند قطعات سه‌بعدی حرفه‌ای، در صورتی که نیاز به یادگیری نحوه ایجاد توکن‌های غیرمثلی داشته باشد می‌شود. استفاده از یک پلتفرم توکن‌سازی ابتدایی مانند TokenMint ممکن است یک گزینه جایگزین برای کسانی باشد که سابقه توسعه غیرنرم‌افزاری دارند.

هزینه‌ ضرب (minting) بخش دیگری از مخارج را تشکیل می‌دهد که با گس فی (Gas Fee) نوسانات، کارمزد بازار برای ضرب کردن یا لیست کردن توکن‌های غیرمثلی، کارمزد فروش که توسط بازارهای NFT دریافت می‌شود و هزینه بازاریابی توکن‌های غیرمثلی متفاوت است.

✳️ کمیاب بودن و کارایی

ارزش یک NFT کمیاب بیشتر از یک دارایی معمولی است، زیرا عرضه و نوع دارایی کمیاب بودن آن را تعیین می‌کنند. به عنوان مثال، نسخه محدود یک NFT ممکن است قیمتی بالاتر از یک نسخه معمولی با چندین کپی از آن داشته باشد. به طور مشابه، ارزش یک نقاشی فیزیکی ممکن است بیشتر از تصاویر دیجیتال موجود از آن باشد. از نظر عملکرد، توکن‌های کاربردی ارزشمندتر هستند زیرا مالکان ممکن است از آنها برای خرید کالاها و خدمات استفاده کنند. بنابراین، هنگام تعیین قیمت NFTهای کاربردی، باید نیازهای مشتریان خود را نیز در نظر بگیرید.

✳️ برند خود را بسازید و رویت‌پذیری محصول را بهبود ببخشید

اکوسیستم NFTها هنوز در حال توسعه است و فضای کافی برای رشد وجود دارد. از آنجایی که ثبات یکی از مهم‌ترین عوامل دستیابی به موفقیت و کامیابی است، همین امر در مورد هنرمندان توکن‌های غیرمثلی نیز صدق می‌کند، به عنوان مثال، آنها باید در کار خود اشتیاق داشته باشند و در این فرآیند اعتمادسازی کنند.

برای کسب شهرت در صنعت NFTها، هنرمند باید نام هنری خود را از طریق رسانه‌های مختلف مانند توییتر، دیسکورد و تلگرام به گوش مردم برساند و آنها را با فعالیت‌های هنری خود آشنا کند. علاوه بر این، همکاری با دیگر پلتفرم‌ها، هنرمندان و کسب‌وکارها در فضای توکن‌های غیرمثلی ممکن است فرصت‌های بیشتری را برای فروش آثار شما با قیمت مناسب ایجاد کند.

✳️ برای بالا بردن قیمت کف، فروش را به اثبات مفهوم خود تبدیل کنید

مرور جملاتی مانند «اگر بیپل (Beeple) می‌تواند آثار هنری خود را به قیمت حیرت‌انگیز ۶۹ میلیون دلار بفروشد، چرا من نتوانم؟» برای انگیزه گرفتن خوب است. اما اعتماد بیش از حد هم می‌تواند گمراه‌کننده باشد، زیرا ممکن است فروشی مشابه آنچه که یک هنرمند دیگر در این فضا به دست آورده است، تجربه نکنید. پس چه چیزی باعث افزایش قیمت کف یک NFT می‌‌شود؟ به منظور بالا بردن کف قیمت یک NFT، فروش ثابتی انجام دهید تا اثبات مفهوم ایجاد شود.

قیمت کف پایین‌ترین قیمت برای مجموعه‌های NFT است و به طور مداوم به روز می‌شود. قیمت کف یک توکن غیرمثلی ابتدا در طی فرآیند ضرب آن توسط خالق پروژه تعیین می‌شود. سپس، هولدرهایی که NFTهای خالقان اصلی را در یک بازار ثانویه لیست می‌کنند، پس از اتمام مراحل ضرب، قیمت کف جدیدی را تعیین می‌کنند. گفته می‌شود که قیمت کف برای یک پروژه NFT با بیشتر شدن محبوبیت افزایش می‌یابد. اثبات مفهوم گواهی است که قصد دارد میزان موفقیت یک ایده را ارزیابی کند یا تأیید کند که آیا آن ایده همانطور که در نظر گرفته شده کار خواهد کرد یا خیر.

✳️ از پلتفرم‌های متعدد استفاده کنید و مقداری ثبات در قیمت‌گذاری‌های خود داشته باشید

هنرمندان NFT می‌توانند آثار هنری خود را در بازارهایی مانند OpenSea و Rarible بفروشند، اما کار آنها صرف نظر از اینکه کجا ساخته شده، در همه جا ارزشمند تلقی می‌شود. بنابراین، استفاده از پلتفرم‌های متعدد و ارائه قیمت‌های ثابت برای کار خود، ممکن است گزینه ایده آلی برای بقا در این صنعت و به دست آوردن حداکثر مقبولیت باشد.

✳️ با ارائه قابلیت بازگشایی، ارزش NFT‌های خود را افزایش دهید

در بحث NFT‌ها، محتوای قابل بازگشایی (Unlockable) برای مالکان آنها کاربرد ایجاد می‌کند. هنرمند می‌تواند ارزش واقعی NFT را با ایجاد محتوای قابل بازگشایی در خارج از توکن دیجیتال افزایش دهد. هنگام پیکربندی توکن‌های غیرمثلی، تنظیماتی هم برای اضافه کردن بخش‌های بازشدنی‌ وجود دارد. محتوای بازشدنی یا همان قابل بازگشایی محتوای پنهانی است که فقط برای دارندگان آن NFT قابل مشاهده است.

تخفیف‌های قابل بازخرید، تقدیرنامه‌ها، اشیاء فیزیکی مانند محصولات امضا شده و کلیپ‌های ویدیویی با وضوح بالا، همگی نمونه‌هایی از محتوای بازشدنی در توکن‌های غیرمثلی هستند. این استراتژی به فروشندگان NFT در ایجاد ارزش ویژه برای برند و فروش کار خود با قیمت‌های رقابتی کمک می‌کند.

چگونه مانند یک حرفه‌ای شروع به فروش NFT کنیم؟

چگونه مانند یک حرفه‌ای شروع به فروش NFT کنیم؟

اولین قدم برای موفقیت در فروش و قیمت‌گذاری NFTهای خود، شناخت صنعت، بلاکچین‌های مورد استفاده در توسعه NFT، بازارهای توکن‌های غیرمثلی، انواع رایج NFTهایی که پیش‌تر توسط سایر هنرمندان در این فضا فروخته شده و محدوده قیمت معمولی آنها است. گام بعدی این است که یک بازار NFT را انتخاب کنید که با اهداف شما مطابقت داشته باشد و قبل از تعیین ارزش پیشنهادی منحصر به فرد، هزینه‌های ایجاد، ضرب کردن، خدمات و فروش را تعیین کنید. بنابراین، آیا می‌توانید یک NFT را با هر قیمتی قیمت‌گذاری کنید؟

به عنوان یک خالق، می‌توانید یک NFT را به هر قیمتی که از نظر خودتان است قیمت‌گذاری کنید. با این حال، درک اینکه چه چیزی توکن‌های غیرمثلی شما را نسبت به رقبا منحصربه‌فرد می‌کند، برای دریافت قیمت بالاتر و جذب خریداران بیشتر در صورت داشتن ارزش پیشنهادی متمایز و جذاب، حیاتی است. سپس، در مورد راه‌های فروش NFT تحقیق کنید. تکنیک‌هایی که می‌توانید برای فروش توکن‌های غیرمثلی خود استفاده کنید به خودتان بستگی دارد.

NFT ها را می‌توان به دو روش رایج فروخت: با قیمت ثابت یا در مزایده، که در آن توکن‌های غیرمثلی برای فروش در بازار آزاد عرضه می‌شوند. قیمت ثابت را می‌توان در طول فرآیند ضرب NFTها تعیین کرد. مثلاً اگر می‌خواهید بازار را آزمایش کنید، از این روش استفاده کنید. در مزایده NFT شما توسط پیشنهاد‌دهنده‌ای خریداری می‌شود که در پایان بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد. اغلب به این روش حراج انگلیسی هم می‌گویند.

با این حال، می‌توان مزایده زمان‌بندی‌شده را انتخاب کرد. مزایده زمان‌بندی‌شده نوع خاصی از حراج انگلیسی است که در آن یک NFT برای مدت زمان از پیش تعیین‌شده‌ای به مزایده گذاشته و بالاترین پیشنهاد در پایان برنده می‌شود. علاوه بر این حالت، حراج هلندی نیز یکی دیگر از گزینه‌های موجود است. این مزایده نوعی حراجی با قیمت کاهشی است که در آن قیمت تا زمانی که NFT شما خریداری نشود، همچنان کاهش می‌یابد. اگر فروشندگان NFT بخواهند هر بار که کارشان در معاملات بعدی فروخته می‌شود درآمد کسب کنند، می‌توانند گزینه حق امتیاز را فعال کنند. در نهایت، پس از در نظر گرفتن موارد ذکر شده در بالا، قیمت منصفانه‌ای را برای NFT خود تعیین کنید.

چگونه NFT های خود را در OpenSea قیمت‌گذاری کنیم؟

فروشندگان توکن‌های غیرمثلی می‌توانند با دنبال کردن مراحل زیر، آثار هنری یا NFTهای خود را در OpenSea بفروشند:

1- همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، روی گزینه «Profile» در گوشه سمت راست بالای صفحه اصلی OpenSea کلیک کنید.

چگونه NFT های خود را در OpenSea قیمت‌گذاری کنیم؟

2- توکن غیرمثلی مورد نظر را که می‌خواهید بفروشید از کیف پول خود انتخاب کنید.

3-  همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، روی «Sell» در سمت راست بالای صفحه آیتم‌ها کلیک کنید.

چگونه NFT های خود را در OpenSea قیمت‌گذاری کنیم؟

4- قیمت را به عنوان قیمت ثابت یا مزایده زمان‌بندی‌شده انتخاب کنید، دوره فروش پیش‌فرض را انتخاب کنید یا با استفاده از تقویم مدت زمان مشخصی را وارد کنید.

چگونه NFT های خود را در OpenSea قیمت‌گذاری کنیم؟

5- همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، می‌توانید با تایپ آدرس کیف پول در قسمت «رزرو برای خریدار خاص» در قسمت «گزینه‌های بیشتر»، NFT خود را برای یک مشتری خاص کنار بگذارید. OpenSea  برای این فروش، ۵/۵ درصد کارمزد، شامل ۳ درصد هزینه سازنده و ۵/۲ درصد کارمزد خدمات دریافت می‌کند.

چگونه NFT های خود را در OpenSea قیمت‌گذاری کنیم؟

6- برای تکمیل فرایند لیست کردن NFT خود، معامله را امضا کنید. یک تأیید به صورت پاپ آپ نشان می‌دهد که کالای شما برای فروش لیست شده است.

آیا می‌توانید NFTها را بدون بازاریابی بفروشید؟

مانند هر محصول دیگری، بازاریابی در قلب فروش توکن‌های غیرمثلی قرار دارد. بنابراین، اگر متعجب شده‌اید که چرا NFT شما فروش نمی‌رود، ممکن است به دلیل عدم آگاهی از جامعه توکن‌های غیرمثلی باشد. اما، فروش یک NFT چقدر سخت است؟

هر هنرمند ترجیحات شخصی خود را دارد: برخی انتخاب می‌کنند که در معرض دید عموم قرار گیرند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند ناشناس باقی بمانند. با این حال، برای بهبود وجهه یک پروژه NFT، اطلاع‌رسانی درباره سوابق حرفه‌ای شما به خریداران، از جمله نام، تجربه استفاده از فناوری بلاکچین و هنر رمزنگاری یا دیگر توکن‌های غیرمثلی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین، کدام نوع از NFT‌ها بهترین فروش را تجربه می‌کنند؟ اگرچه پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، اما NFT‌هایی که در کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی حضور پررنگ داشته باشند و نقشه‌ راه خود را به طور واضح به عموم نمایش دهند، ممکن است بهتر از دیگر NFT‌ها فروش داشته باشند. به عنوان مثال، اگر یک هنرمند مرتباً در مورد آثار هنری دیجیتال خود توییت کند و به گفتگوهای مربوط به NFT ها بپیوندد، به او کمک می‌کند تا یک برند از خودش بسازد و مردم را برای خرید آثار خود جذب کند.

از طرف دیگر، یک وب‌سایت جذاب که مجموعه NFTهای شما را با توضیحات دقیق لیست می‌کند، اصالت کارتان را به جامعه نشان می‌دهد و بازدیدکنندگان عادی آن وب‌سایت را به خریداران واقعی تبدیل می‌کند. با این حال، برای ایجاد اعتماد مشتری نسبت به کار خود، از به کل وعده ندادن یا بیش از حد وعده دادن خودداری کنید.

اشتراک گذاری:

محصولات و خدمات مرتبط

نظر بدهید