بلاک چین چیست ؟

بلاک چین چیست ؟

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک دیتا بیس توزیع شده است که بین نودهای یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته می­شود. به عنوان یک دیتابیس، بلاکچین اطلاعات را با فرمت دیجیتالی ذخیره می­کند. بلاکچین ها به علت کاربرد وسیع در سیستم­های ارزهای دیجیتال مانند بیت­کوین شناخته شده­اند زیرا قادرند امنیت و غیرمتمرکز بودن تراکنش­ها را تضمین نمایند. نوآوری بلاکچین نسبت به سیستم های سنتی اینست که صحت و امنیت­ داده­ها را بدون نیاز به نهاد و یا شخص ثالث، تضمین می­کند.  

تفاوت عمده بین دیتابیس­های رایج و بلاکچین در روش ذخیره سازی داده­ها است. یک بلاکچین، اطلاعات را به صورت مجموعه­ای از داده­ها که به عنوان بلاک شناخته می­شود، جمع­آوری می­کند. هر بلاک ظرفیت ذخیره­سازی مشخصی دارد و زمانی که پر شود به بلاک قبلی متصل شده و بدین ترتیب زنجیره­ای از داده­ها با عنوان بلاکچین شکل می­گیرد.

یک دیتابیس معمولا داده­ها را در جدول ذخیره می­کند در حالیکه یک بلاکچین داده­ها را به صورت بلاک های بهم پیوسته سازماندهی میکند. این ساختار ذخیره­سازی یک جدول زمانی غیرقابل بازگشت از داده در ساختاری غیرمتمرکز را پیاده­سازی می­کند. هر بلاک بعد از پر شدن بخشی از این جدول زمانی شده و زمان دقیق اضافه شده به زنجیره در آن بلاک مشخص است.

امنیت اطلاعات در بلاکچین

به محض اینکه داده­ای روی بلاکچین قرار می­گیرد، برای همیشه درآنجا ثبت خواهد بود. هیچ شخصی قادر به حذف و یا حتی تغییر یک حرف از داده­های بلاک نخواهد بود. این مشخصه بلاکچین، تغییرناپذیری نامیده می­شود. تغییرناپذیری مشخصه اساسی بلاکچین است زیرا ذخیره­سازی داده را ایمن می­سازد و همچنین اعتماد به اطلاعات تمام شرکت کنندگان در شبکه را مقدور می­سازد.

چرا هک کردن بلاکچین غیرممکن است؟

بعد از اعتماد به اطلاعات نوشته شده در هر بلاک، سوالی که پیش می­آید اینست که : آیا می توان به سیستمی که اطلاعات در آن ذخیره می­شود هم اعتماد کرد؟ ما اغلب در مورد سرقت اطلاعات باارزش از امن­ترین پایگاه­های داده تحت کنترل نهادهای دولتی و موسسات معتبر، خبرهایی شنیده­ایم. چطور موارد مشابه در بلاکچین غیرممکن است؟

دلیل امنیت بالا بلاکچین نسبت به سرورهای ذخیره­سازی داده اینست که به صورت یه دفتر حساب توزیع شده طراحی شده است. توزیع شده به این معنا که کنترل اطلاعات دخیره شده در بلاکچین در دست یک نهاد نیست و در میان تمام شرکت کنندگان (کامپیوترها) به اشتراک گذاشته می­شود. به عبارت دیگر، هیچ سرور مرکزی در بلاکچین وجود ندارد. هر نود نقش یک سرور کوچک مستقل را ایفا می­کند که کارایی همه شبکه را حفظ میکند. اصول مشابهی برای ذخیره­سازی اطلاعات در بلاک­ها اتفاق می­افتد: به تعدادی که کامپیوتر در شبکه موجود است، اطلاعات بلاک کپی شده و در میان تمام کاربران توزیع می­شود. در نتیجه چنانچه شخصی قصد هک کردن بلاکچین را داشته باشد باید با هزاران و یا شاید میلیون ها سرور بطور همزمان تبانی کند. چنین عملی نیازمند ظرفیت محاسباتی عظیم است. لذا هزینه هک بلاکچین چندین برابر بیشتر از منافع مالی و اطلاعاتی آن خواهد بود.

اشتراک گذاری:

محصولات و خدمات مرتبط

نظر بدهید